Un estudi assenyala que rellegir i subratllar per estudiar no és un sistema eficaç

Es tracta de l'estudi més gran que s'ha fet mai sobre les estratègies d'aprenentatge dels estudiants de secundària
ctv-bbl-estudiar

Temps de lectura: 2’

Un dels mètodes més populars entre els estudiants de secundària per estudiar és memoritzar extensos textos per a després utilitzar-los en els exàmens. No obstant això, serveix? En realitat, malgrat dedicar aproximadament 18 hores per setmana a l'estudi durant almenys 10 anys, el 78% dels estudiants afirmen que mai han rebut ensenyaments sobre com estudiar. És una de les conclusions de l'estudi més exhaustiu realitzat sobre les estratègies d'aprenentatge dels estudiants de secundària, on s'observa que un 78% dels alumnes no han rebut cap mena d'instrucció sobre com estudiar.

Aquest estudi al qual s'han sotmès 3.414 nois i noies confirmen que els mètodes que requereixen l'elaboració (implica mirar d'entendre allò que s'està estudiant, més enllà de llegir-ho o memoritzar-ho) i l'evocació (autoavaluar-se, un mateix o amb l'ajuda d'una altra persona. Això, a part de permetre consolidar l'aprenentatge, ajuda a detectar què cal repassar) són els sistemes que permeten consolidar l'aprenentatge i fer-lo durador. A això cal afegir-hi la pràctica espaiada que consisteix a entendre l'aprenentatge com una cursa de fons, distribuir-se les hores de feina al llarg del trimestre i no deixar-la per a última hora.

L'autor de l'estudi és Héctor Ruiz Martín, director de la International Science Teaching Foundation i autor de diversos llibres sobre l'aprenentatge, la memòria i el cervell, juntament amb Marta Ferrero, vicedegana de Recerca en la Facultat d'Educació de la Universitat Autònoma de Madrid, i Fernando Blanco, professor de Psicologia Social en la Universitat de Granada.

Quan estudiem un tema a casa, independentment de l'assignatura, les estratègies menys efectives inclouen subratllar, rellegir, memoritzar i sobretot fer-ho tot en un espai curt de temps. La preparació d'última hora abans d'una prova es coneix com covar. En canvi, tècniques més elaborades, relacionades amb la idea de l'evocació -responent preguntes, resumint en les teves pròpies paraules, explicant-ho a algú, fent analogies-, són les que afavoreixen una major consolidació del coneixement adquirit.

L'estudi confirma que no és recomanable estudiar amb música, això que tots hem fet alguna vegada, i que afirma haver fet un de cada quatre estudiants. Realitzar aquesta acció va tenir una relació negativa amb l'acompliment acadèmic. Segons els autors de l'article, la música, sobretot si és relaxant i instrumental, podria ser beneficiosa per a estudiants que no gaudeixen d'un entorn d'estudi tranquil, com una manera de bloqueig dels sorolls molestos.

CADENA 100